Blog2Blog Maak je eigen Blog2Blog | Gratis je eigen blog c.q weblog op internet
Survival of the fittest.
Survival of the fittest.

Description

Homo Sapiens? Relativeren graag!


My Links

» Home
» My Profile
» Weblog Archives
» Friends

Survival of the fittest.

Spierpijn in mijn schouders. Spierpijn in mijn armen. Mijn wervelkolom heeft zich vanaf mijn eerste nekwervel tot aan mijn laatste lendenwervel pijnlijk samengesmeed tot de vaste staaf die het ooit eerder in de evolutie was. Bij mijn fysieke leeftijd van zestig jaar kun je er zonder schuldgevoel 10 bij optellen. Spieren waarvan ik het bestaan vaag vermoedde, maar waar ik zelden enige arbeid van heb gevraagd, zijn in opstand gekomen.
Ben ik overreden door een vrachtwagen? Nee hoor, mijn eerste fitnessmoment heeft plaats gevonden. Wat volgens mij bijna hetzelfde effect heeft. Nadat ik afgelopen maandag door een deskundige ben getest en vervolgens ben rondgeleid, ben ik vrijdagochtend met behulp van een door haar verantwoord programma twee uur bezig geweest met de verschillende toestellen.

De test die vooraf ging aan de rondleiding was eigenlijk heel aardig.
Bij een gewicht van 82.5 en een lengte van 1.82 is mijn Body Mass Index (BMI) 24.9. Vet% is 21.7% Schijnt ook heel aardig te zijn. Het is mij overigens duidelijk waar dit zit. Een beetje aan de voorkant, de rest als een zwembandje rond de heupen. Alleen de test op een fiets waarbij hart en longfunctie gemeten werd gaf keihard aan dat die onder het gemiddelde ligt. We gaan daarom in de eerste plaats voor het verbeteren van uithoudingsvermogen. Dit blijkt niet hetzelfde te zijn als conditie. Conditie is een samenhang van uithoudingsvermogen, kracht en lenigheid / coƶrdinatie. Het feit dat mijn uithoudingsvermogen onder het gemiddelde ligt geeft aan dat ook mijn conditie matig is. Over mijn lenigheid/coƶrdinatie wil ik het helemaal niet hebben. Een vogelnestje maken zit er al jaren niet meer in. Spierkracht is op dit moment  nauwelijks relevant. Dit wordt door de oefeningen vanzelf wel verbeterd.
Om uithoudingsvermogen te verbeteren is er gekozen voor een cardio training. Bij een cardio training wordt uitgegaan van een training waarbij de activiteit langer dan 20 minuten wordt uitgevoerd en het aantal hartslagen per minuut toeneemt. Een cardio training heeft als gevolg dat de conditie van hart en longen toeneemt en de vetverbranding tijdens de training geactiveerd wordt. Na minimaal 20 minuten op een constant tempo en verhoogde hartslag gaat het lichaam de vetten gebruiken als belangrijkste energieleverancier. Een cardio training op apparatuur wordt het meeste gebruikt om vetverlies te bewerkstelligen, daarnaast zijn aerobics, steps ook echte fatburners. Voor mensen met een matige conditie die voorzichtig willen beginnen, is cardio training ideaal.
Twee maal per week is voorlopig het advies. Sluit geheel aan bij mijn beschikbare tijd. Maandagmiddag en vrijdagmorgen. Moet ik wel iets voor regelen. Geen probleem. Op de ochtenden tref je vooral vrouwen aan en enkele gepensioneerden. Dit zal voor de middagmomenten waarschijnlijk niet anders zijn. Prettig is dat het dan in tegenstelling tot de avonduren, niet druk is. Prettig is ook dat ervaren fitnessers onmiddellijk ingrijpen als ze je iets verkeerd zien doen wat heel belangrijk is want een verkeerde handeling kan niet zelden voor een blessure zorgen. Rustig aan jochie, rustig aan, heel voorzichtig beginnen. Beter 5 kilo minder en de stoel wat lager. Ik ben zeker ouder dan de raadgever. Maar omdat mijn gezicht weigert zich in plooien te vouwen zie ik er voor een toeschouwer een jaar of tien jonger uit dan ik werkelijk ben. Een van mijn moeder geƫrfd genetisch trekje wat soms voor enige hilariteit zorgt en op zijn tijd best grappig is maar soms tot misverstanden leidt.

Vanmorgen kwam ik een vriendin tegen Zei keek mij peinzend aan en merkte op; ik zie iets aan jou. Klopt merkte mijn vrouw op, hij doet iets met fitness. Nee, nee iets anders, oh ik zie het al, je hebt een nieuwe bril.
Het ritme er in houden is belangrijk. Toch zal dit deze week even moeilijk zijn. Druk, druk, druk. Ik zal proberen een gaatje te vinden. Desnoods in de avonduren. Daarna zal ik weer verslag doen. Intussen zal ik mij regelmatig op de fiets verplaatsen. Je herkent mij aan mijn nieuwe bril.

Later.


Posted: 06:20, 24 October 2006
Link

<- Last Page | Next Page ->